Home Stiri medicale SAR despre noua lege sanitara: Riscam privatizarea ingrijirilor medicale

SAR despre noua lege sanitara: Riscam privatizarea ingrijirilor medicale

13 Ianuarie 2012 18:55
REPERE DIN STIRE
  • Analiza SAR privind proiectului noii Legi a Sanatatii
  • Documentul reprezinta o evaluare principalelor masuri propuse in noua lege
  • SAR: Romania in pragul privatizarii totale a ingrijirilor de sanatate
  • "Noua lege a sanatatii abandoneaza principiile de sporire a finantarii"
  • Rolul CNAS – de control si indrumare, lipsit in totalitate de parghii de interventie
SAR despre noua lege sanitara: Riscam privatizarea ingrijirilor medicale
FOTO: givemetalk.com

Societatea Academica din Romania (SAR) a facut o analiza a proiectului noii Legi a Sanatatii, retras recent din dezbatere publica, la cererea premierului Emil Boc. Documentul reprezinta o evaluare principalelor masuri propuse in noua lege a sanatatii.

"Proiectul propune societatii romanesti o varianta de functionare eminamente privata a sistemului de ingrijiri de sanatate. In pofida aparentei abundente de reglementari, proiectul se rezuma la ipoteza transferului in domeniul privat a intregii administrari a caselor sociale de asigurari precum si a spitalelor excluzand ipoteza imperioasei finantari de la bugetul de stat", se arata in raportul SAR.

SAR: Romania in pragul privatizarii totale a ingrijirilor de sanatate

In privinta asigurarilor de sanatate, raportul recomanda o “regindire a strategiei de reducere a contributiilor”, redirectionarea unui mic procent din contributii catre asigurarile private, cresterea finantarii din partea autoritatilor locale la minim 5% din bugetele locale, acoperirea de la bugetul de stat a contributiei celor care sunt scutiti prin efectul diferitelor legi (aprox. 600 de mil euro anual), imbunatatirea capacitatii de colectare, inlaturarea fiscalizarii contributiilor la sanatate la sistemul public sau privat, contribuind astfel la fiscalizarea veniturilor din sanatate ale furnizorilor de servicii medicale, precum si oferirea spre dezbatere publica a unor rapoarte anuale ale MS privind finantarea serviciilor.

"Noua lege a sanatatii abandoneaza principiile de sporire a finantarii si opteaza pentru o noua varianta, neoliberala: mutarea centrului de greutate pe sustinerea ingrijirilor din bani privati prin intermediul asigurarilor suplimentare private de sanatate", sustine dr. Sorin Paveliu, expert SAR in politici de santatate.

In nota de fundamentare, autorii legii recunosc faptul ca “totalul cheltuielilor private in sanatate, in Romania, este intre un sfert si o treime din totalul bugetului sanitar, ceea ce reprezinta una dintre cele mai maricontributii directe din UE”. Acest lucru este confirmat si de datele oferite de OECD, potrivit carora tari cu un nivel de trai ridicat (Germania si Olanda) cheltuiesc de la bugetul de stat sau prin sistemul de asigurari sociale 77%, respectiv 85% din totalul cheltuielilor in sanatate, prin intermediul asigurarilor private de sanatate suplimentare - 10%, respectiv 5%, fiind nevoiti sa plateasca din buzunar doar 12%, respectiv 2%.

Se pare, insa, ca principala solutie propusa prin proiectul de lege este "orientarea transanta catre managementul privat al resurselor publice, atat la nivelul unitatilor spitalicesti, principalul centru de cost din prezent, cat mai ales prin cedarea administrarii fondurilor care in prezent sunt gestionate de casele de asigurari judetene catre operatori privati", sustin expertii SAR in analiza realizata.

Reprezentantii SAR trag si un semnal de alarma: Guvernul pregateste, prin prezentul proiect, “vanzarea” unui fond de piata de 5 miliarde de euro si a 20 de milioane de clienti captivi si nu organizeaza nici un fel de licitatie pentru aceasta

Rolul CNAS – de control si indrumare, lipsit in totalitate de parghii de interventie

CNAS poate juca exclusiv un rol metodologic care insa poate fi suplinit cu brio de catre Ministerul Sanatatii – care trebuie sa fie garantul furnizarii de servicii de sanatate din Romania.

"Este ingrijoratoare abordarea strategica imbratisata de prezentul proiect de lege. Firmele private de asigurari urmeaza a primi 2,8% din contributiile populatiei drept cheltuieli de administrare. Pe langa acestea, este natural ca asiguratorii in calitate de agenti comerciali sa vizeze realizarea de profit si sa fie nevoiti sa faca provizioane pentru situatii neasteptate. In prezent, nu exista necesitatea unor asemenea provizioane, existind intotdeauna perspectiva unei rectificari bugetare si a redistribuirii din punga larga a bugetului de stat. Speculand asupra profitului estimat, pe care-l putem limita la 7%, si a unor provizioane de alte 10% reiese ca fata de situatia actuala ne putem astepta la o diminuare a disponibilitatii de resurse destinate platii furnizorilor de servicii cu 15-20%", explica reprezentantii SAR.

Bugetele spitalelor se vor injumatati pana in 2013

Pe de alta parte, singura sursa prin care firmele private se pot incadra in buget, este gatuirea abrupta a cheltuielilor cu spitalizarea, numarul de internari fiind considerat a fi prea mare, raportat la alte tari ale UE.

In acest fel, "in anul 2013 se va ajunge brutal la o diminuare a bugetelor spitalelor cu 40-50% fata de situatia din anul 2012. Avand in vedere faptul ca majoritatea spitalelor se incadreaza cu cheltuielile pentru 6-8 luni, dupa care asteapta rectificari de buget, o astfel de “eficientizare” a managementului este echivalenta cu impingerea programata spre faliment a mai mult de jumatate din spitalele mici pentru a asigura supravietuirea celorlalte" se mai arata in raportul SAR.

In ceea ce priveste asigurarile private suplimentare de sanatate, expertii SAR mentioneaza ca "nu pot fi facute nici un fel de calcule si analize din cauza persistentei acelorasi motive care au facut ca pana in prezent aceste forme de acoperire a unor cheltuieli din sanatate sa fie imposibile: lipsa unei atitudini transante in definirea a ceea ce reprezinta ingrijirile de sanatate garantate in interiorul asigurarilor sociale, limitari legate de numarul de consultatii sau internari, liste de asteptare, preferinta pentru un anumit personal medical si mai ales coplatile pe care urmeaza sa le suporte pacientii la utilizarea oricarui serviciu medical".

Documentul realizat de catre SAR poate fi descarcat AICI.

Autor: Mirabela Viasu
Sursa: PaginaMedicala.ro
1985 vizualizari
Adauga comentarii
Fii primul care comenteaza
Pentru a vizualiza sau adauga comentarii trebuie sa fii membru PaginaMedicala.ro.

Click aici pentru a va autentifica

Pe larg
Cursuri EMC
Tratamentul actual al fibrilatiei atriale Tratamentul actual al fibrilatiei atriale  6 credite EMC 
Cursul face o sinteza a optiunilor actuale de tratament in fibrilatia atriala, pe baza dovezilor...vezi curs
Tromboembolismul pulmonar – o problema nerezolvata inca in practica medicala Tromboembolismul pulmonar – o problema nerezolvata inca in practica medicala  6 credite EMC 
Cursul isi propune parcurgerea problemelor legate de embolia pulmonara acuta de cauza trombotica si...vezi curs
Tratamentul actual la pacientul hipertensiv diabetic Tratamentul actual la pacientul hipertensiv diabetic  6 credite EMC 
Cursul prezinta indicatiile actuale de tratament antihipertensiv in cadrul populatiei diabetice si...vezi curs
Intoxicatiile cu etnobotanice - abordare in urgenta Intoxicatiile cu etnobotanice - abordare in urgenta  4 credite EMC 
Curs despre diagnosticarea pacientilor cu intoxicatii etnobotanice si tratamentul aplicat in...vezi curs
Cancerul colorectal - diagnostic clinic si paraclinic Cancerul colorectal - diagnostic clinic si paraclinic  7 credite EMC 
Cursul pune in prim plan metodele actuale de diagnostic clinic si paraclinic in patologia...vezi curs