Home Stiri medicale Studentul Anului in Europa, cercetator in neurostiinte la Oxford

Studentul Anului in Europa, cercetator in neurostiinte la Oxford

3 August 2010 15:05
REPERE DIN STIRE
  • Andrei Ilie, Studentul Anului 2009 in Europa
  • Cercetarea la Oxford
Studentul Anului in Europa, cercetator in neurostiinte la Oxford

Andrei Ilie este unul dintre tinerii exceptionali ai Romaniei care a ales sa isi desfasoare activitatea nu aici, ci la cea mai prestigioasa institutie de invatamant superior din Anglia, Universitatea Oxford. Doctorand in neurostiinte la doar 25 de ani, Andrei a obtinut in 2006 titulatura  de "cel mai bun tanar cercetator roman". La inceputul acestui an a fost premiat de catre Liga Studentilor Romani in Strainatate (LSRS), fiind  desemnat Studentul Anului in Europa.

Tanarul cercetator roman ne-a vorbit despre ce inseamna cercetarea la Oxford, despre sistemul educational englez, despre hibele celui romanesc, dar si despre descoperirile intreprinse de el in domeniul neurostiintelor.

Claudia Spridon (C.S.): Ai afirmat ca te-ai dezvoltat ca si cercetator in Romania, o tara care nu aloca foarte multi bani acestui domeniu. In momentul de fata, ai posibilitatea de a face cercetare in Anglia. Ce diferente exista intre cele doua sisteme din acest punct de vedere?

Andrei Ilie (A.I.): Cu siguranta ca doar finantarea adecvata nu poate garanta succesul activitatii de cercetare. Uneori poti face stiinta de calitate si cu bani mai putini, cum la fel de bine poti esua folosind echipamente foarte scumpe si numeroase fonduri de cercetare. Eu am inceput activitatea de cercetare in primul an de facultate la UMF "Carol Davila", in cadrul Laboratorului de Neurostiinte de la Catedra de Fiziologie condusa de prof. dr. Leon Zagrean. Rezultatele obtinute acolo m-au recomandat si mi-au dat posibilitatea de a obtine o bursa foarte competitiva pentru doctorat la Oxford. In Anglia se aloca intr-adevar mult mai multi bani pentru cercetare. Acesta nu este insa singurul avantaj. Aici intreg sistemul, universitatile sunt organizate in asa fel incat sa sustina si chiar sa inlesneasca munca cercetatorilor. Uneori, in Romania, birocratia poate ingreuna si incetini activitatea unui laborator. In schimb, in Anglia daca am nevoie de un produs ori echipament pentru un proiect il pot achizitiona aproape instant.

C.S.: Din pacate, la noi in tara domenii precum Sanatatea, Educatia si Cercetarea sunt slab finantate, desi constituie elemente cheie in dezvoltarea si buna functionare a unei societati. Spuneai ca toti "trebuie sa punem umarul" pentru aceasta schimbare. Ce ar presupune schimbarea sistemului romanesc?

A.I.: Educatia si Cercetarea sunt domenii care ar trebui sa mearga mana in mana. Spre exemplu, in Anglia ideea de a fi profesor universitar fara a face activitate de cercetare este de neconceput. Criteriul principal de promovare in mediul academic il constituie activitatea de cercetare. Rolul profesorului nu este doar acela de a transmite informatia studentilor, ci de a participa direct la formarea de cunostinte noi prin cercetare. De asemenea, initierea si mentinera unor colaborari cu cercetatori din afara poate fi foarte benefica. Un exemplu pentru mine in acest sens este reprezentat de dr. Mihai Moldovan, cercetator la Universitatea din Copenhaga si profesor asociat la Catedra de Fiziologie (a UMF "Carol Davila" Bucuresti, n. red.), care desi lucreaza in Danemarca, a tinut permanent legatura cu Laboratorul de Neurostiinte de la Bucuresti, fiind si unul dintre coordonatorii mei din timpul facultatii, alaturi de prof. dr. Zagrean. In ceea ce priveste schimbarea, consider ca ea nu poate fi produsa dintr-o singura directie. A "pune umarul" pentru aceasta schimbare presupune ca toti, studenti si profesori, sa ne implicam activ in incercarea de a imbunatati lucrurile. "In opinia mea, stagiile de pregatire in centre universitare din afara tarii sunt foarte utile".  Acolo poti aborda altfel lucrurile, iar revenind in tara si aplicand cunostintele acumulate, contributia la schimbarea sistemului este semnificativa.

C.S.: Dupa absolvirea UMF Carol Davila, ai obtinut o bursa pentru un program combinat - masterat si doctorat in neurostiinte la Oxford. De ce a fost Anglia prima ta optiune in ce priveste studiile post universitare?

A.I.: Principalul motiv pentru care am ales Anglia a fost caracterul aparte al programului de studiu. Anul de master inaintea doctoratului iti da posibilitatea de a explora si a capata experienta in diferite domenii, putand astfel sa alegi mai bine laboratorul in care vrei sa iti desfasori doctoratul.

C.S.: Exista diferente intre scoala de medicina romaneasca si cea engleza? Sunt medicinistii din tara pregatiti la fel de bine precum cei de acolo?

...
Autor: Claudia Spridon
Sursa: PaginaMedicala.ro
Pagina 1 din 3
11398 vizualizari
Adauga comentarii
Fii primul care comenteaza
Pentru a vizualiza sau adauga comentarii trebuie sa fii membru PaginaMedicala.ro.

Click aici pentru a va autentifica

Pe larg
Cursuri EMC
Tratamentul actual al fibrilatiei atriale Tratamentul actual al fibrilatiei atriale  6 credite EMC 
Cursul face o sinteza a optiunilor actuale de tratament in fibrilatia atriala, pe baza dovezilor...vezi curs
Tromboembolismul pulmonar – o problema nerezolvata inca in practica medicala Tromboembolismul pulmonar – o problema nerezolvata inca in practica medicala  6 credite EMC 
Cursul isi propune parcurgerea problemelor legate de embolia pulmonara acuta de cauza trombotica si...vezi curs
Tratamentul actual la pacientul hipertensiv diabetic Tratamentul actual la pacientul hipertensiv diabetic  6 credite EMC 
Cursul prezinta indicatiile actuale de tratament antihipertensiv in cadrul populatiei diabetice si...vezi curs
Intoxicatiile cu etnobotanice - abordare in urgenta Intoxicatiile cu etnobotanice - abordare in urgenta  4 credite EMC 
Curs despre diagnosticarea pacientilor cu intoxicatii etnobotanice si tratamentul aplicat in...vezi curs
Cancerul colorectal - diagnostic clinic si paraclinic Cancerul colorectal - diagnostic clinic si paraclinic  7 credite EMC 
Cursul pune in prim plan metodele actuale de diagnostic clinic si paraclinic in patologia...vezi curs