Home Vox medici Articole Prof. Viorela Enachescu Prof.dr. Viorela Enachescu: "Am invatat de la olandezi sa fiu mai putin perfectionista"!
Vox medici - Doctor Prof. Viorela Enachescu
articol pe larg
Prof. Viorela Enachescu
Medic gastroenterolog
Medic primar medicina interna,
gastroenterologie si medicina de
familie – Clinica Medicala III,
Spitalul Clinic Nr. 2 "Filantropia"
Craiova. 15 noiembrie 1990 - 30
august 1991: stagiu de specializare
in Gastroenterologie in Serviciul
de Hepatogastroenterologie,
Spitalul Purpan, Toulouse, Franta, vezi tot

Prof.dr. Viorela Enachescu: "Am invatat de la olandezi sa fiu mai putin perfectionista"!

25 Octombrie 2011

Prof.dr. Viorela Enachescu nu este genul de persoana care sa iasa in fata, dar atunci cand ii rostesti numele in mediul universitar toata lumea medicala romaneasca o cunoaste; nu doar Craiova unde locuieste si lucreaza.

Este profesor la Disciplina de Medicina de Familie (Medicina de Ambulatoriu), Seful Catedrei 14, Facultatea de Medicina, Universitatea de Medicina si Farmacie Craiova si nu oboseste sa-si invete studentii sa faca medicina adevarata. De altfel, profeseaza ca medic primar de medicina interna, gastroenterologie si medicina de familie la Clinica Medicala III, Spitalul Clinic Nr. 2 "Filantropia" Craiova. Si-a dedicat viata carierei si a meritat, intrucat si-a castigat respectul profesional, atat la catedra, cat si la cabinet. Are la activ mai multe specializari in gastroenterologie in Franta, dar si premii in imagistica precum Premiul "Jacques Sauvegrain" al Societatii Franceze de Radiologie sau Premiul "Gheorghe Jovin" al Societatii Romane de Ultrasonografie in Medicina si Biologie, pentru activitatea desfasurata in invatamantul in ultrasonografie.

Alexandra Manaila (A.M.): Ce va place cel mai mult la cariera de profesor?

Viorela Enachescu  (V.E.): Varietatea tipurilor de activitati educationale, profesionale, ce poate combate rutina; intererrelationarea cu auditoriul pe parcursul unor prezentari, activitatile educationale. Ma bucur de intalnirea cu fosti studenti bine pozitionati profesional; de respectul si simpatia pe care le constat peste ani din partea unor fosti studenti.

A.M.: Cum s-a inchegat colaborarea Facultatii de Medicina din Craiova cu Departamentul de Invatamant vocational pentru MF al Universitatii Vrije din Amsterdam?

V.E.: In 2005 Joop Stam si Wim Willems, medici formatori de Medicina Familiei (GP trainers - in terminologia internationala) au vizitat in cateva randuri Romania in cadrul Proiectului Phare Twinning Light. Dr. Joop Stam a sustinut in Bucuresti si Iasi cateva ateliere pentru instructori in MF, privind somatizarea, abordarea depresiei si a anxietatii in practica MF. Cu prilejul acestei colaborari romano-olandeze, prin intermediul Centrului National de Studii pentru Medicina Familiei (CNSMF), au fost stabilite contacte cu disciplina de Medicina Familiei (MF) a Universitatii de Medicina si Farmacie (UMF) din Craiova, medici formatori si rezidenti de MF, in perspectiva unei viitoare colaborari intre Vrije Universiteit Medical Center (VUmc) si UMF din Craiova.

A.M.: Dupa cinci ani de colaborare sunteti multumita de nivelul rezidentilor romani pregatiti in acest program?

V.E.: In linii mari da, rezidentii sunt formati mult mai bine decat prin metode clasice de invatare pentru a-si dezvolta abilitati de comunicare, deprinderi practice privind principalele manevre medicale, pe care le pot executa in cabinet, si, in special, atitudini, comportamente pe care invata sa le adopte diferentiat, in functie de natura problemelor cu care se confrunta - probleme medicale, socio-familiale, etice, morale, culturale, relationale, comunitare etc. Toate acestea sunt insa greu de adaptat actualei curricule care nu prevede asemenea achizitii, ci este axata mai mult pe cunostinte medicale teoretice, adesea exhaustive, neutilizate in practica de zi cu zi.

A.M.: Ce presupune modelul olandez de tip “learning by doing”?

V.E.: De fapt nu este un model olandez exclusiv, este un model de invatare folosit si in alte tari europene. Procesul educational in Olanda este bazat pe principiul “ learning by doing “ - rezidentul invata un lucru in timp sau dupa ce il practica singur, fata de sistemul cu care este obisnuit in Romania “ learning by seeing “ – rezidentul invata un lucru, dupa ce il vede efectuat de indrumatorul sau. Training-ul medicilor de familie in Olanda este bazat pe competente. Ei nu sunt interesati in dobandirea unor cunostinte medicale propriu-zise, ci mai ales pe obtinerea performantei in practica, adica a activitatii in cabinet. Pentru aceasta sunt concentrati sa integreze cunostinte, comportamente si conduita profesionala precum si aptitudini practice. Procesul de invatare este bazat pe experienta practica pentru care oamenii sunt motivati sa invete ceva si sa gaseasca permanent noi solutii daca se confrunta cu o problema practica relevanta. Confruntat cu aceeasi experienta practica nimeni nu va avea exact aceleasi probleme, fiecare va invata altceva, va trebui sa sustina diferite activitati pentru a invata cu adevarat ceva din acea experienta. Bineinteles, o cerinta a acestei metode este experienta practica.

A.M.: Cati medici rezidenti au beneficiat in total in cei 5 ani de instruire?

V.E.: 12,16,17, 13 ,16 = 74. In primii ani rezidentii au fost selectati dupa propria lor optiune, dupa ce li s-a prezentat ce / cum vor pregati. Acest lucru a fost posibil fiind mai multi rezidenti intr-un an, in medie 50 – 60. In 2010 si 2011 au fost inrolati in proiect practic toti rezidentii, anul trecut 2 sau 3 rezidenti retragandu-se prin transfer sau intrerupere de specialitate.

A.M.: Ce a insemnat pentru profesorii romani si in particular pentru dvs. schimbul de experienta cu profesorii olandezi?

V.E: Cunoasterea si insusirea unor principii educationale si de viata; rigurozitate;comunicare;aplicabilitate practica;constientizarea necesitatii unor schimbari in educatia rezidentilor. Eu personal am invatat de la colegii olandezi sa fiu mai sintetica; sa alternez metodele educationale si de prezentare a unor subiecte medicale / educationale; sa construiesc prezentari eficiente. Am invatat sa interrelationez mai bine cu colegii; sa deleg unele sarcini, atributii; sa fiu mai putin perfectionista si in acelasi timp mai concreta, mai pragmatica! Si nu in ultimul rand sa imbunatatesc unele activitati de management educational.

A.M.: Ce au invatat profesorii olandezi de la cei romani?

V.E: Nu cred ca puteau invata ceva in privinta invatamantului vocational de Medicina de Familie! Traditia acestui invatamant in Olanda este de 40 de ani, iar in Romania de aproximativ 8-9 ani! Ar fi putut invata poate cum sa desfasoare mai multe activitati in acelasi timp – invatamant, activitate medicala in sectorul public si privat, publicistica, administratie, scriere, management si contabilitate proiecte, dar nu au manifestat interes pentru acest lucru, neavand in Olanda conditii de practica si aplicatie a unor asemena invataminte!!!

A.M.: Cum credeti ca ar trebui sa fie un profesor de medicina de familie?

V.E: Multivalent, dar si:

  • bun cunoscator al metodelor educationale moderne si tehnicilor de comunicare;
  • bun organizator al variatelor tipuri de activitati educationale – cursuri, ateliere interactive, intalniri cu rezidentii, cu indrumatorii, pregatirea indrumatorilor, activitate publicistica si de cercetare;
  • bun cunoscator al metodelor si activitatilor de evaluare pentru rezidenti, indrumatori, proces educational si desigur al metodelor de autoevaluare;
  • preocupat de probleme de cercetare specifice disciplinei;
  • deschis colaborarii cu omologii din alte specialitati medicale;
  • bun cunoscator al utilizarii Internetului;
  • bun cunoscator al limbii engleze!

A.M.: Avem suficienti profesori de medicina de familie in tara?

V.E: Pot oferi o apreciere generala – nu avem suficienti profesori de medicina de familie in tara si nici un numar suficient de formatori sau indrumatori de MF pregatiti specific pentru a pregati, la randul lor, rezidentii pentru aceasta specialitate. Mai pot spune ca numarul cadrelor didactice din disciplina noastra este sub 5% !!!! comparativ  cu efectivul departamentului Vocational de MF al Universitatii Vrije din Amsterdam, pentru pregatirea unui numar similar de rezidenti, aproximativ 60/an.

Autor:redactor sef Alexandra Manaila

7422 vizualizari
Prof. Viorela Enachescu
Te invita sa-ti exprimi punctul de vedere aici.
Adauga comentariu 1 comentariu

Pentru a putea scrie comentarii trebuie sa fiti autentificat.

Click aici pentru a va autentifica